Vážení přátelé,

rozhodl jsem se změnit dres. Jedním z hlavních důvodů je, že přišla nabídka pro mě, mé nadřízené a mé kolegy, která je zajímavá, a tak jdeme společně za lepším. Nejen finančně. Lepší software pro naši denní práci, majitelé firmy, kteří vedou své vlastní struktury a dobře vědí, co je pro poradce důležité, a v neposlední řadě budeme již od podzimu přinášet nové nabídky klientům jako například Fond startupů nebo Fond vína. Novinkou například také bude, že budu v nové firmě schopen vám zarezervovat sazbu na hypotéku, stejně jako úvěrář v bance, ale já to s vámi udělám třeba od vás z domova, když budeme v obýváku popíjet kávu.

Zároveň zachovám já i mí kolegové stabilitu nabídky pro naše klienty, nadále pro vás budu zajišťovat poradenství ve financích i v realitách, včetně nákupu a prodeje nemovitostí, a samozřejmě vše, na co jste zvyklí od hypoték, přes životní pojištění až po investice.

Dělám rozhodnutí na delší dobu, abych mohl klientům stále přinášet kvalitu běžnou v Německu a ve Švýcarsku sem do Čech. Chci být užitečným poradcem všem svým klientům. Těším se na naši další schůzku, kde si řekneme více!

Ukončuji spolupráci se společností Fincentrum. Přecházím do nové poradenské firmy, kde vám budu schopen poskytovat ještě o stupeň lepší služby. Jsem vděčný za téměř 5 let, kdy jsem pod touto značkou pracoval. Vše fungovalo velmi dobře a pracovalo se mi s klidem a pohodou pod křídly silného partnera.

 

Tady jsou mé hlavní důvody pro ukončení spolupráce:

  1. Největší hodnotu pro mě představuje skupina lidí, se kterou trávím nejvíce času ve společných kancelářích. Naší obrovskou silou je to, že se jednotliví lidé v týmu věnují rozvoji dalších poradců (i mimo jejich vlastní struktury) v oblastech, ve kerých jsou silní. Například já funguji jako garant za vzdělávání. Každý týden připravuji pro celé naše patro trénink pro rozvoj obchodních dovedností. Vedle toho vytvářím video adaptaci, prodejní tréninky, osobnostní rozvoj, atd. Každý poradce má možnost tento systém bezplatně využívat. Dále máme například garanta za nábory nových lidí, garanta za marketing, garanta aktivity poradců, atd. Každý takový člověk má rozvinutý systém. Když do něj přijdete, tak se vám bude věnovat a pomůže vám v dané oblasti. Tuto konkurenční výhodu máme na úrovni našeho regionální ředitelství a představuje největší přidanou hodnotu pro nové poradce. Protože celá tato skupina lidí odchází, jdu také. Jsou pro mě tím nejdůležitějším stavebním kamenem mého podnikání.
  2. Druhou největší hodnotou (tentokrát zejména pro mé klienty) je rozvoj poradce, který probíhá v rámci existující alianci čtyř významných zemských ředitelů. Díky významnému rozvoji jsem se naučil know-how, se kterým se u konkurenčních poradců nesetkávám. Nejvíce v oblastech životního pojištění a investic, kde dlouhodobě směřuji k řešení s nejnižšími náklady a zároveň nejvyšším přínosem pro klienta (hodně z mého know-how jsem s vámi sdílím v rámci rozvojových článku). Tito ředitelé a téměř celá aliance také odchází z Fincentra. I to je pro mě důvodem ke změně.
  3. Firmu, ve které pracuji, pro mě představují lidé, kteří nejvíce přispívají ke kvalitě a pohodě mé práce. To jsou dva výše uvedené body. Fincentrum vnímám jako platformu, které odevzdávám část provize za to, že mi poskytuje potřebné technické zázemí. Dlouhodobě chci pracovat pod tou nejlepší platformou, kterou trh v ČR nabízí. Tuto podmínku už bohužel Fincentrum nesplňuje. Zemští ředitelé z uvedené aliance dostali výpověď 30 minut před půlnocí v posledním červencovém dni a to formou emailu. Pokud někde více než 10 let budujete strukturu poradců a firma s vámi ukončí spolupráci touto formou, nejedná se o zrovna férový přístup. Příchozí švýcarský investor slíbil, že nebude měnit jméno firmy. Po několika měsících přišla zpráva o tom, že dochází k akvizici s českou pobočkou Swiss Life Select a mění se jméno naší společnosti. To není dobré znamení. Slib investora nemá velkou váhu.

 

Bohužel byl odchod z Fincentra spojen s výhružkami, podle kterých nesmíme naše klienty oslovovat, protože tím porušujeme GDPR. Pochopte prosím, že každý z nás poradců pracuje prostřednictvím živnostenského oprávnění. Nedostáváme žádnou fixní mzdu, platíme nájem za kanceláře, reklamní předměty si od společnosti kupujeme. Klienty si hledáme sami, nečerpáme z žádných databází společnosti. Proto není fér, že podle firmy patří klienti firmě a já se nemůžu rozhodnout, zda s nimi chci dále spolupracovat nebo (v hypotetickém případě úplného konce kariéry) který konkrétní poradce klienta osloví a bude se o něj starat. To je smutné, protože mi tím firma říká, že nemůžu ovlivnit kvalitu práce, kterou mí klienti dostávají. A to se mi nelíbí.

Pravděpodobně nebudu mít možnost reagovat na vaše dotazy formou emailu, protože mi Fincentrum zablokuje možnost z něj cokoli klientům odesílat. A to už ve výpovědní době. Proto vám budu vděčný, pokud se propojíme těmito cestami…

 


Emailová adresa: Jan.Skryja@FinancniRozvoj.cz
Facebook:Jan Skryja
LinkedIn: Jan Skryja
Telefon: 603 729 189

Určitě se se mnou propojte i na sociálních sítích. Od září 2019 spouštím video rozvojovou kampaň, která bude v úderných videích představovat to nejzajímavější know-how, které vám pomůže budovat osobní bohatství.

 

 

Dodatečný komentář

Fincentrum je na trhu od roku 2000. Mnoho poradců (včetně zemského ředitele Martina Kováře, jehož slovy je tento komentář inspirován) nastoupilo díky silné osobnosti Martina Nejedlého, jednoho ze zakladatelů.

Poradcům se líbila jednoduchá myšlenka: klientem firmy jsem já jako poradce.

  • Svou energií si buduji svůj kmen klientů.
  • Firma se mě ptá na to, co potřebuji.
  • Firma je stavěná kolem potřeb poradce.
  • Lidé z různých odlišných prostředí (pojišťovny, stavební spořitelny, atd.) přicházejí do Fincentra.
  • Je tady klid na práci.
  • Nikdo nikoho nefanatizuje.

 

Také díky těmto rysům vyrostlo Fincentrum z malé garážové firmy do obřího úspěchu. Klíčem úspěchu bylo to, že poradci měli klid na práci a klientem firmy byl poradce.

 

To už neplatí.

 

V roce 2012 koupil zhruba 75 % firmy finanční investor. Ten dal opět firmě klid. Finanční investor vstupuje do firmy po otcích zakladatelích. Otec zakladatel má nějaký kapitál, ale především je to velký dříč, který jde za svou vizí. Po určité době se ale otec zakladatel může stát omezením společnosti. Buď je unavený nebo narazil na limit svých přirozených schopností. Finanční investor je spojka mezi otcem zakladatelem a strategickým investorem. Má pomoci firmě nastavit procesy, management a zbavit firmu závislosti na otci zakladateli. A má vše nastavit tak, aby se firma lépe prodala strategickému investorovi. Finanční investoři ve Fincentru se chovali správně. Nastavili dobře management a nechali firmu pokračovat bez větších zásahů.

Později se začal hledat strategický investor. Zejména se jednalo o tyto společnosti.

  • MM Reality (povrchní zájem).
  • Bohemia Energy (myšlenka, že budeme s tablety chodit zlevňovat plyn a elektřinu – to opravdu není práce pro skutečného finančního poradce),
  • Intesa Sanpaolo.
  • Swiss Life.

Fincentrum se začalo postupně sjednocovat, aby se lépe prodalo.

 

Vznikla aliance zemských ředitelů (Martin Kovář, Tomáš Martinovský, Josef Bittner, Stanislav Dostál). Tato aliance měla způsobit větší vyjednávací sílu, která by podpořila jednání s novým investorem (součástí této aliance jsem byl já a také v ní budu v rámci dalšího fungování).

Původně se ředitelé z aliance na Swiss Life těšili. Silná značka, know-how, zkušenosti po celé Evropě.

Hlavní požadavky ředitelů byly pouze tři:

  1. investovat do IT (dva roky se prodávalo Fincentrum a v IT firmě ujel vlak, konkurence nás v tomto výrazně předbíhala).
  2. Zrušení třetího kola New Dealu
  3. Klid na práci.

Bohužel v té době ani k jedné z věcí nedošlo.

 

Pohled poradců a ředitelů na koupi:

Swiss Life si koupil back office (administrativní zázemí) Fincentra v ČR a na Slovensku, centrálu společnosti, zaměstnance Fincentra a soubor vztahů. Každý poradce si sám platí kanceláře, asistenty, provoz, marketingové materiály, podniká vlastním jménem a na vlastních klientech. Pohledem poradců si dále koupil možnost budovat s poradci dobré vztahy.

 

Pohled Swiss Life:

Koupili si cca 200 000 klientů, které obsluhuje zhruba 2000 poradců v ČR. Poradci jsou nástroj na obsluhu klientů za provize, které poradce dostane. Podobně jako v pojišťovně.

 

Tady nastal zásadní problém. Poradce totiž očekává, že s ním bude nový investor budovat vztah. Poradce pracuje sám na sebe a chce vidět, že je nový majitel jeho silnou oporou. Investuje do IT, vylepšuje fungování existujících nástrojů. Usiluje o to, aby byl poradce s jeho přístupem spokojený. Protože spokojený poradce nemá motivaci nic měnit.

Mluví se o různých manipulacích a tlacích ze strany nově vznikající firmy, pod kterou nastupuji. To bych chtěl vyvrátit. Mě ani mé kolegy nikdo do ničeho nenutil. Svobodně jsme se rozhodli, protože jsme se situací také nebyli spokojení. A podoba nové firmy na nás působí jako něco revolučního, co na trhu mezi strukturálními společnostmi nebude mít konkurenci.

Při snaze ukončit spolupráci se začaly objevovat zprávy o tom, že naše klienty z hlediska GDPR nesmíme oslovovat a dále s nimi aktivně spolupracovat. U poradců, kteří již skončili, rozeslalo klientům Fincentrum velmi negativní zprávu o tom, že naše budoucí práce bude chabá. A v dalším kole je plánuje společnost navolávat.

 

Poradci přirozeně nechtějí všechny své klienty odevzdat cizí firmě. Je to přece poradce, který se o klienta stará a buduje s ním vztah.

 

Definitivní rozhodnutí padlo v moment, kdy vyhodili zemského ředitele Reného Borovičku, kde jednání ukázalo, že se nejedná o skutečné partnerství.

 

 

Závěrem

Na změnu se těším. Omlouvám se klientům, se kterými komunikace v poslední době neprobíhala plnohodnotně. Změna je pro mě náročná. Ale je potřebná.

Změna totiž přinese ty nejlepší IT nástroje, které jsou na trhu. Čeká nás ta nejzajímavější kariéra ze všech strukturálních poradenských společností v ČR. Zůstávám v prostředí lidí, které dobře znám a se kterými se mi skvěle spolupracuje. Podepsal jsem smlouvu bez jakýchkoli konkurenčních doložek, se kterou jsem spokojený a která chrání to, že se o klienty skutečně starám já.

 

Těším se na další spolupráci!

 

Ing. Jan Skryja

Emailová adresa: Jan.Skryja@FinancniRozvoj.cz
Facebook: Jan Skryja
LinkedIn: Jan Skryja
Telefon: 603 729 189


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *